02/06/2013

"Reisid"


Nikolai Mikluhho-Maklai
"Reisid"
Eesti Riiklik kirjastus, Tallinn, 1955.
Sissejuhatus, teksti valik, redaktsioon ja märkused L. Tšukovskajalt.
Illustreerinud V. Milaševski.
Tõlkinud G. Noppel.

See siin on 1955. a väljaanne, aga esimene raamat Mikluhho-Maklai reisidest ilmus eesti keeles juba 1950. a. Ma ei mäletagi, kas lugesin enne seda või L. Bergi raamatut "Suured Vene maadeuurijad" (1952, teen sellest edaspidi ka blogis juttu), kus ka Mikluhho-Maklaist kirjutatud, aga igatahes olid tema reisid mu jaoks kustumatult põnevad, reisipildid unenägudeski silme ees ja mu süda ning uudishimu juba väga varasest east alates edaspidises elus kõikidele headele reisiraamatutele avatud.

Praegu enam ei räägita kunagistest maadeuurijatest nii suure põnevusega nagu toona. Mikluhho-Maklai oli hästi huvitav isiksus. Üllatusega avastasin nüüd, et ta suri juba 42-aastasena - mulle tundus, et ta elas väga pika elu, aga nüüdseks olen ise temast palju vanemaks saanud.

Tema seiklused ja kirjeldused neist on kaasahaaravad. Sissejuhatuses on öeldud, et ta ohjeldas oma kujutlusvõimet, lubamata enesele alusetuid üldistusi ja enneaegseid järeldusi. "Just sellepärast on osutunud tema lihtsad märkmed, tehtud käigul, matkalõkke ääres või eraklikus hurtsikus kustuva lambi valgusel, teadusele nii väärtuslikuks." Väga põhjalikult mõjutas Mikluhho-Maklai kui teadlase ja uurija kujunemist akadeemik Karl Ernst von Baer, kelle teooriasse inimsoo ühtse põlvnemise kohta püüdis ka Mikluhho-Maklai oma jälje jätta.

Uus-Guinea, mille uurimisele Mikluhho-Maklai oma elu pühendas, oli selle raamatu lugejatele üks erakordselt mõjuv ja huvitav paik, pärismaalaste elu kaasakiskuv, kirjeldused nende keelest, kommetest ja tavadest meeldejäävad. Arvan küll, et neil, kelle jaoks reisikirjeldused meeldiv lugemisvara on, tasub seda raamatut taas sirvida, India ookean meeltes mühisemas...

"Täna täitus täpselt aasta, mil ma astusin Uus-Guinea rannikule. Selle ühe aasta jooksul valmistasin ma endale pinna selle huvitava saare uurimiseks paljude aastate vältel; saavutasin pärismaalaste täieliku usalduse, ja hädakorral võin nende abile kindel olla.

Ma olen meeleldi valmis mitmeks aastaks sellele rannikule jääma. Kuid kolm punkti sunnivad mind järelemõtlemisele: esiteks, mul on lõppemas hiniinivaru; teiseks, ma kannan viimast kingapaari ja kolmandaks, mul ei ole jäänud rohkem kui umbes paarsada pistongi."


* Nikolai Mikluhho-Maklai (1846–1888) oli Vene maadeuurija, etnoloog, antropoloog ja bioloog, kes veetis suurema osa oma elust, reisides Uus-Guineas, Melaneesias, Polüneesias, Lähis-Idas ja Austraalias ning uurides sealseid põlisrahvaid ja loodust.

Николай Миклухо-Маклай "Путешествия" (1923).

No comments:

Post a Comment